Skip To Main Content

Hva er Google AdWords?

Det er mange som tror at alle søkeresultatene som vises på Google er helt like, men det er ikke helt riktig. Google gir bedrifter muligheten til å betale for å vise annonser for sin bedrift i toppen av søkeresultatene ved å bruke plattformer som Google adwords. Google adwords blir ofte kalt mye forskjellig: betalt søk, SEM, adwords, SEA osv. men alle disse betegnelsene handler egentlig om det samme, betalt annonsering i Googles’ søkemotor.

 

Google prioriterer de betalte søkeresultatene over de organiske (ikke betalte) resultatene dersom det er noen som er villige til å betale for søkefrasen det søkes etter. Hvor mange annonser Google viser på den første resultatsiden varierer, men per i dag er grensen maks 4 annonser. Betalt annonsering er merket med en liten grønn boks som forteller at innholdet er sponset.

Hva er fordelene med Google AdWords?

En stor andel av de som søker på Google klikker seg ikke videre til side 2, som i utgangspunktet betyr at dersom du ikke er en av de 4 betalte annonsene, eller rangerer top 10 på orgnaiske søk, er du praktisk talt usynlig. Gode rangeringer på det organiske søkeresultatet er vanskelig å oppnå og det tar som regel lengre tid før man ser resultater. I tillegg krever det kontinuerlig arbeid med strukturen på nettsiden, innholdet og det tekniske oppsettet.

 

Med betalt annonsering kan man derimot mye raskere sette opp og legge til søkefrasene man ønsker å rangere på og se resultatene nesten umiddelbart. En annen viktig faktor det er viktig å huske på er at det ikke koster noe å vise selve annonsen, man betaler kun dersom forbrukeren faktisk klikker på annonsen og havner på nettsiden din. Dermed betaler man bare for trafikken og ikke for visninger. Dette gjør at adwords er en svært kostnadseffektiv annonseringsform. I tillegg vet vi at forbrukeren på eget initativ aktivt søker etter informasjonen man viser annonsen sin på og dermed treffer man riktig målgruppe på riktig tidspunkt. Sammenligner vi dette med annonsering i andre kanaler som for eksempel tv eller radio, vil disse ofte treffe en høy prosentandel som i utgangspunktet ikke er interessert i det man tilbyr.

Hvordan fungerer Google AdWords?

Hvor mange betalte annonser og hvor mye det koster å vise annonsene bestemmes ut fra hvor stor konkurranse det er på søkeordene man ønsker å være synlig på. For eksempel vil søkeord som “lån”, “boliglån” eller “kredittkort” være svært dyre fordi alle banker og kredittselskap ønsker å vise sine annonser i søkeresultatene. Hva du er villig til å betale for søkeordene i tillegg til kvaliteten på nettsiden, bestemmer hvilken rangering man får på Google.

 

Nettsider som har høy kvalitet gjør det enklere for indekseringsroboten til Google å lese gjennom siden å bedømme hvilket innhold siden har og dermed vurdere hvor relevant innholdet er. Google vil alltid belønne godt/relevant innhold, noe som reduserer kostnadene for annonsøren betydelig. Metoden Google bruker for å lese gjennom innhold for adwords er den samme som for organiske søk, og sider som er godt optimalisert for SEO gjør det dermed bedre på betalt annonsering.

Hvordan bruker man Google AdWords og kan jeg styre det selv?

For å starte annonsering gjennom Google adwords trenger man i første rekke en konto hvor man legger inn betalingsinformasjon. Deretter setter man opp kampanjer og annonsegrupper som inneholder søkeordene man ønsker å annonsere på. Til slutt lager man selve annonsen som skal vises i søkeresultatet. Dette er noe man kan få til selv ved å lese seg opp gjennom ulike ressurser på nettet. Det finnes ulike utfordringer knyttet til å styre sin egen konto uten tidligere erfaring.

 

Hvilke søkeord burde velges for å få best mulig effekt? Hvordan styre budgivningen for ikke å betale mer penger enn nødvendig? Hvilke landingsider burde benyttes for de ulike gruppene av søkeord? Hvilke tilleggsmuligheter tilbyr adwords for å øke effektiviteten til kontoen? Dette er spørsmål som er vanskelig å besvare uten lengre erfaring med å styre adwordskontoer. Forskjellen på en adwords konto som er “dårlig” satt opp i forhold til en konto som følger best practice, kan være enorm i forhold til hva man betaler og kvaliteten på trafikken man får inn.

Kom i gang med Google 👏

Vi hjelper deg hele veien, du trenger ikke tenke på noen ting