Søkemotoroptimalisering (SEO) handler i første rekke om å øke synligheten til en nettside. Søkemotorer som Google, Bing og Kvasir ønsker å vise de mest relevante sidene for hvert søk som gjøres i deres søkemotorer. For å bestemme hvilket innhold som er mest relevant og nyttig for et gitt søk, benyttes en såkalt "web crawler" som er en robot som går gjennom nettsider og indekserer innholdet. Basert på informasjonen webcrawleren finner på siden presenteres resultatene søkemotorene mener er relevant.
I tillegg til det tekniske rammeverket og innholdet på siden, vektlegger søkemotorene også andre faktorer som mengden trafikk til siden, linker fra andre nettsider med høy autoritet osv. Dersom siden får mange besøk og mange andre sider refererer til den gjennom linker, betyr dette som regel at mange har interesse av det som befinner seg på nettsiden og dermed også at dette er attraktivt innhold.
Del en er den tekniske delen, hvor innstillinger og tilrettelegging av nettsiden gir ulike webcrawlere muligheten til å finne og identifisere innholdet på siden. Her er det viktig å tilrettelegge nettsiden slik at crawleren lett får tilgang til riktige deler av nettsiden og enkelt kan gjengi hvilket innhold som er på siden. Dette inkludere sitemap som er et kart over hvilke URL’er på siden som skal indekseres. Nettsidens lastetid. Mobilvennlighet. Sikkerhetssertifikat. Tagging i HTML-koden: Sidetitler, H1, alt-tagger på biler og Metabeskrivelser. Tilstanden til robots.txt filen og mye mer.
Del to er innhold, hvor fokuset i hovedsak skal ligge på hva brukere synes er relevant. Dette starter ofte med en søkeordsanalyse med fokus på bransje og kategorier. Basert på søkeordsanalyse finner man ut hvor det ligger potensiale til å produsere unikt og relevant innhold, hvilke søkeord og fraser som som har stort søkevolum og dermed kan drive mye trafikk og hvilke nøkkelord man skal bruke i titler, metabeskrivelser, bilder osv.
Over 50% av verdens internett-trafikk kommer fra søkemotorer. Søk betegnes ofte som en aktivitet som foregår på bunnen av trakten i kundereisen fordi brukere aktivt har valgt å søke på gitte varer eller tjenester de er på utkikk etter. Dette gjør at konverteringsgraden på organisk og betalt trafikk i søkemotorene ofte gir høy avkastning. 90% av brukerne klikker seg ikke videre til side 2 i søkeresultatet og velger dermed en av de første 10-15 alternativene. Dette bruksmønsteret påpeker utmerket godt hvorfor gode plasseringer i søkeresultatene er viktig.
Hva du trenger er avhengig av hvordan din nettside er satt opp. For noen vil det være nødvendig med redesign av nettsiden, mens andre kanskje trenger optimalisering på tekniske innstillinger eller rådgivning på tagging og produksjon av innhold. Nettbrygga anbefaler den mest relevante løsningen etter at vi har gjennomført en helsesjekk av nettsiden. Basert på dette anbefaler vi hvilke løsninger som er mest hensiktsmessig for din side.